سهام عدالت چیست و به چه کسانی تعلق می گیرد؟

سهام عدالت چیست و به چه کسانی تعلق می گیرد؟
به این مطلب امتیاز بدهید:

سهام عدالت از جمله واژه هایی که امروزه بیشتر از هر واژه دیگری به گوش می خورد. به طور کلی این سهام عبارت است از سهام هایی که دولت از شرکت های دولتی تحت اختیار بخش خصوصی جامعه قرار می دهد. به طور کلی بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که هر کشوری برای رشد اقتصاد خود باید شرکت ها و سازمان های وابسته به دولت را به بخش خصوصی بسپارد. در همین راستا دولت تلاش کرد تا در سال ۱۳۸۵ شمسی روند اعطای ۸۰ درصد از سهام شرکت های دولتی را به بخش خصوصی واگذار کند. تا به این ترتیب علاوه بر آنکه مردم در شرکت های معتبر موجود در کشور، سهامدار شوند، اقتصاد کشور روند بهتری را در پیش بگیرد. اما سهام عدالت شامل چه سهام هایی است و به چه افرادی تعلق می گیرد؟

سفارش آنلاین سرور بورس در چند ثانیه...

سبد سهام عدالت شامل چه سهم هایی است؟

همانطور که گفته شد، دولت اکثر سهام شرکت های دولتی را به منظور سهیم شدن مردم در اداره جامعه، تحت عنوان سهام عدالت عرضه کرد. در سبد عرضه شده سهام های شرکت های گوناگونی دیده می شود که سهیم شدن در آن ها می تواند افراد را به منفعت های زیادی برساند. از جمله سهام های موجود در این سبد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سبد سهام عدالت شامل چه سهم هایی است؟
• سهام شرکت های خودروسازی
• سهام شرکت های کشتیرانی
• سهام شرکت های هواپیمایی
• سهام شرکت های فولاد
• سهام پتروشیمی ها
• سهام صنایع نفت و گاز
• سهام معادن
• سهام شرکت های بیمه ای
• سهام بانک های دولتی معتبر
• سهام نیروگاه ها
• سهام مخابرات و شرکت های وابسته به آن


سهام عدالت به چه افرادی از جامعه تعلق می گیرد؟

دولت از همان زمانی که تخصیص سهام های عدالت را به مردم شروع کرد، در نظر داشت که این سهام عموما به اقشار متوسط و ضعیف جامعه به منظور حمایت مالی از این افراد صورت بپذیرد. تا به این ترتیب این اقشار نیز در اداره کشور سهیم باشند. از جمله اقشاری که به آن ها بخش از سهام شرکت های دولتی تخصیص یافته است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سهام عدالت به چه افرادی از جامعه تعلق می گیرد؟
• روستاییان و عشایر کوچ نشین
• کارگران فصلی
• مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)
• مددجویان سازمان بهزیستی
• سرپرست های خانوار
• خبرنگاران
• طلاب و خادمین مساجد
• کارمندان دستگاه های اجرایی
• بازنشستگان کشوری و لشگری


چرا سهام شرکت های دولتی تنها به این اقشار واگذار شده است؟


همانطور که گفته شد، هدف اصلی از اختصاص سهام شرکت های دولتی به اقشار نیازمند جامعه، به نوعی حمایت مالی به آن ها است. در اصل دولت با انجام اینکار حمایت مستقیم دولتی را از این اقشار حذف کرده و در عوض اختیار سهام ها را به آن ها بخشیده است. از طرفی با این کار دولت راحت تر می تواند در راستای خصوصی سازی ارگان های دولتی گام بردارد. به طور کلی اعطای سهام شرکت ها و ارگان های دولتی به مردم و اقشار ضعیف جامعه سبب می شود تا توازنی میان قشر فقیر و غنی جامعه به وجود آمده و اختلاف طبقاتی تا حد زیادی کاهش پیدا کند.


نقش سهام عدالت در بازار بورس

تا پیش از شروع سال ۱۳۹۹ شمسی دولت بنا داشت سود سهام هایی را که در اختیار قشر عادی مردم قرار داده است را هر ساله و در طی دو نوبت به حساب هر یک از افرادی دارای این سهام ها هستند، واریز کند. اما در ابتدای سال ۱۳۹۹ دولت تصمیم گرفت اختیار سهام های شرکت های دولتی را که به مردم اعطا کرده بود را به خود مردم بسپارد. در همین راستا در طی فراخوانی از تمام کسانی که دارای سبد سهام عدالت بوده اند، تقاضا شد که وضعیت دارایی سهام خود را مشخص کنند. به این ترتیب مردم تعیین کردند که از چه طریقی می خواهند سهام شرکت های تخصیص یافته را مدیریت کنند. بر همین اساس مردم در سامانه های اعلام شده باید یکی از دو گزینه زیر را انتخاب می کردند.


آزاد سازی به روش غیر مستقیم

به طور کلی این روش برای افرادی در نظر گرفته شده است که تمایل ندارند که اختیار سهام خود را به دست بگیرند. در این روش، سهام عدالت اشخاص به شرکت های سرمایه گذاری استان ها واگذار شده و سود حاصله این سهام ها در طی فصل های گوناگون در اختیار اشخاص قرار می گیرد.


آزاد سازی به روش مستقیم

در این روش برخلاف روش آزادسازی غیر مستقیم، افراد می توانند اختیار سهام عدالت خود را به طور کامل در اختیار داشته باشند. به طور کلی با استفاده از این روش افراد می توانند سهام خود را مدیریت کرده و نسبت به وضعیت بازار نسبت به خرید و فروش آن اقدام کنند. به این ترتیب تنها افرادی که این روش آزادسازی را انتخاب نموده اند، قادر خواهند بود نسبت به فروش سهام خود اقدام کنند. اما فروش این سهام به چه صورت خواهد بود؟ آیا فروش این سهام ها از طریق خود اشخاص انجام می پذیرد؟


نحوه فروش سهام های شرکت های دولتی تخصیص یافته به مردم

نحوه فروش سهام های شرکت های دولتی تخصیص یافته به مردم

به طور کلی در ابتدای امر آزادسازی به روش مستقیم، دولت به مردم این اجازه را داد که تنها ۳۰ درصد از سهام عدالت خود را از طریق بانک ها به فروش برسانند تا به این ترتیب تمام ارزش مادی به دست آمده را به یکباره از دست ندهند. چنین وضعیتی بانک ها می توانند هر نوع سهامی را به فروش برسانند و افراد حق هیچگونه اعتراضی را نخواهند داشت. از طرفی در این روش بانک ها مجاز هستند در وضعیتی سهام افراد را به فروش برسانند که حداکثر سود را برای مردم داشته باشد. در مرحله بعد دولت اختیار فروش سهام های عدالت مردم را در اختیار کارگزاری های بورسی قرار داده و به آن ها دستور داده شده است که نهایتا ۳۰ درصد از سهام شرکت های دولتی تخصیص یافته را برای افراد به فروش برسانند.


آیا دولت برنامه ای برای جاماندگان سهام های عدالت دارد؟

به طور کلی در حال حاضر دولت برای افرادی که در سال های اولیه اعطای سهام عدالت از عرضه این سهام ها جا مانده اند برنامه ای را ارائه نداده است اما با توجه به شرایط فعلی این احتمال وجود دارد که دولت برای این افراد شرایط ویژه ای را در نظر بگیرد.

جهت سفارش آنلاین سرور مجازی بورس کلیلک کنید...

نگران نباشید!

کارشناسان سرور بورس، همیشه جهت مشاوره و آموزش در کنار شما هستند، در خرید سرور و یا انتخاب پلن دو دل هستید؟ وقتشه همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید! ☕

021-9100-2772

منتظر شنیدن صدای گرمتان هستیم...

پینگ تایم پایین

پینگ تایم پایین

تضمین پینگ تایم کمتر از یک میلی ثانیه در 99 درصد مواقع جهت ارسال درخواست به سرور های کارگزاری و بهره مندی از پهنای باند بالا در ارسال درخواست ها

زیر ساخت و سخت افزار قوی

زیر ساخت و سخت افزار قوی

سخت افزار قوی در کنار اینترنت فوق پر سرعت در شبکه با ثبات احتمال بروز مشکل در درخواست ها را به کمتر از 1 درصد خواهد رساند!

امن و مطمئن

امن و مطمئن

قابل اتصال از هر کجا و با موبایل، تبلت و لپ تاپ! البته تنها شما به سرور مجازی و یا اختصاصی تهیه شده دسترسی خواهید داشت.

پشتیبانی حرفه ای آنلاین

پشتیبانی حرفه ای آنلاین

کارشناسان سرور بورس به صورت تلفنی و یا سامانه تیکتینگ دلـســوزانـه آماده ارائه راهنمایی و رفع مشکلات کاربران خواهند بود.

محبوب ترین آموزش ها

گارانتی سرور بورس

گارانتی طلایی سرور بورس به شما

سرور بورس متعهد می شود که کلیه سرور های بورس ، دارای پینگ کمتر از 1 میلی ثانیه در 99 درصد مواقع و همچنین سرعت اینترنت بالا طبق توضیحات هر پلن باشند .
همچنین تضمین می گردد که در صورت وجود مشکلی از لحاظ سرعت اینترنت ، کل مبلغ پرداخت شده ی شما بازگشت داده خواهد شد .
چنانچه باز هم سوالی دارید حتما با ما تماس حاصل فرمایید...

021-9100-2772

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.